...och lite trädgård förstås!


onsdag 3 oktober 2007

Kungälv...



Hej på er!

Idag visar jag lite bilder på min 'nya' hemstad, Kungälv!
Jag är född och uppvuxen i Göteborg men det är i Kungälv jag bor sedan drygt fyra år tillbaka. Här trivs vi jättebra och Göteborg ligger ju fortfarande på ett lagomt avstånd... :)

Dessa bilder tog jag i somras. Älven ni ser är Nordre Älv.

Första bilden har kexfabriken i bakgrunden. Det är det ena som Kungälv är mest känt för.
Ni kan ju själva tänka er hur gott det luktar i staden när de bakar pepparkakor till jul...
Här säger vi Kexfabriken men det är mera känt som Göteborgs Kex (trots att det faktiskt ligger i Kungälv...)
Fabriken har givetvis en bräckbod där man kan köpa deras godsaker lite billigare.

Det andra som Kungälv är känt för är våra vackra fästningar. Den ena fästningen syns på den andra bilden. Här är det Bohus Fästning. Det finns en ort på andra sidan Göta Älv som heter Bohus men fästningen ligger på Kungälvssidan.

Bilderna är tagna på samma ställe så det är promenadavstånd mellan sevärdheterna!

Må så gott alla mina bloggbesökare! Kram på er!

2 kommentarer:

Lotten sa...

Vilka vackra bilder! Jag visste inte att det finns två fästningar i Kungälv....

Bräckboden är en guldgruva att besöka! Gotti-gotti!

Hem & Harmoni Marie sa...

Hej Lotten: Jag skrev lite otydligt.. i kommunen finns två fästnikngar. Den andra är Carlstens fästning på Marstrand.
:)