...och lite trädgård förstås!


fredag 1 januari 2010

Välkommen 2010

Så var ett nytt årtionde här! Så spännande det känns...nya friska tag!

Vi hade verkligen en mysig nyårsafton jag och S. Åt en underbart god middag med gott vin därtill. Därefter blev det lite hockey och film på tv'n och ett parti yatzy (jag vann men det ska vi inte tala högt om) :)
Sen skål och ut och titta lite på fyrverkerierna. Och inte långt därefter kom John Blund.


Till efterrätt gjorde vi som jag skrev tidigare en vit chokladmousse med kesella. Den kan jag verkligen rekommendera. Jag skriver in receptet här också (man vet ju aldrig om det försvinner på arlas hemsida)

Ingredienser
8 port
2 dl vispgrädde
150 g vit choklad
1 ägg
1 dl Kesella
färska bär, t ex hallon eller blåbär

Gör så här:
Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner Kesella och sist grädden. Häll upp moussen i små glas. Låt glasen stå i kylen ca 1 tim. Toppa moussen med bär.

Det blev verkligen supergott, jag gjorde halva satsen och det blev precis lagom för två! Len i smaken och kändes inte alls mäktig.

Nu ska jag hoppa ur pyjamasen och göra lite nytta. Ni missar väl inte Ivanhoe på tv idag? En gammal tradition för min del, dock är den lite väl lång så jag brukar göra lite annat emellan också..

En riktigt god fortsättning på 2010 önskar jag er alla!

9 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Låter underbart gott. Här blev det också en lugn och mysig kväll igår.

God fortsättning på det nya året!
Kram Ullis

Fröken Fräken sa...

Låter som en mysig nyårsafton! Här gick det inte vilt till, men det var roligt och gav krafter för det man vill göra idag! Blir nog både film och pyssel för min del idag :-)

Liza sa...

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET! Kram!
Liza

Unknown sa...

Den ser mumsig ut, det måste jag ta o prova! God fortsättning på det nya året! Kram Lenita

Jord under naglarna sa...

Vilken underbar efterrättsbild du bjuder på! Det låter som en mysig nyårsafton. Vi hade det väldigt lugnt och skönt med god mat.

Ivanhoe har jag nog inte sett sedan jag blev vuxen, men Tour de ski blev det (på teven), men även en premiärsväng i skidspåret.

En riktigt god fortsättning på det nya året önskar jag dig!

Poppins sa...

Det låter gott med vit chokladmousse och verkar vara lätt att fixa till.
Jag önskar dig ett riktigt gott nytt år!
kram från Poppins

Nyanser av vitt sa...

Hej Marie
Vad gott det där såg ut.
Ivanhoe tittar jag också alltid på men gör som du eftersom jag har sett den hur många gånger som helst.
Sköt om dig
Kram Agneta

SKOOGSTROLLET sa...

Tack för middagstipset. Det blev den huvudrätten och efterrätten med viss modifikation, dock blev det ju inte så urtjusig servering som du hade, även om efterrättsglasen åkte fram.

Om de har vit choklad här i byn så kan vi ju ta det imorgon när pojkvännens grabb kommer. Annars blir det tillbaks till vardagsmaten utan efterrätt ...

God fortsättning på det nya året!

millandante sa...

Förstår inte hur jag kan sitta här mitt i natten och bli sugen... åt ju för tusan detta så sent som för tretton timmar sedan och var så mätt att jag nästan sprack... hm...
Men det är ju såååå gott!
Tack för receptet... jag undrade allt igår...
Roligt att du bloggat i snart tre år och tycker det är lika roligt! Jag ser fram emot många inlägg från dig!
Kram