...och lite trädgård förstås!


fredag 9 juli 2010

Hemmagjort iste

H
emmagjort iste är himla gott och svalkande i värmen. Jag gör nytt te hela tiden... minst en liter om dagen. :) Det är hur enkelt som helst att göra och mycket bättre än påsarna man kan köpa i affären.
Jag har testat med lite olika tesorter och det blir gott vad man än väljer.


Ingredienser
5 tsk Earl Grey teblad eller 3-4 Earl Grey tepåsar  (jag snålar lite och använder två påsar)
1 l kokande vatten
0.5 - 1 dl socker
1 citron, saft 

Gör så här
Låt tebladen eller tepåsarna dra i max 5 minuter. Sila bort tebladen utan att pressa ut den sista vätskan eftersom den kan ge en besk smak.
Rör i socker efter smak. Låt svalna i rumstemperatur.
Tillsätt citronsaft efter smak och servera i ett stort glas fyllt med is.

Receptet hittade jag här!

Näpp, nu väntar solen igen... det är jobbigt med semester...man ska fika, pyssla, sola, spraymåla korgar, ta en tupplur, rensa ogräs, blogga.... 

1 kommentar:

n o r d i n g å r d e n sa...

Detta både lät och SÅG gott ut! Och vilken bra sammanfattning av ordet semeter! Jag håller med, till fullo! Mari.