...och lite trädgård förstås!


fredag 27 augusti 2010

Grahamsscones

D
et är mycket nu... ledsen att jag inte riktigt hinner med bloggen så som jag vill. Hade ju tänkt få till ett inlägg tidigare i veckan men tröttheten på kvällarna är tung. Jag kunde inte ens hålla mig vaken till Ernst igår! Tur att man kan se det på nätet...

Häromveckan gjorde jag scones till kvällsmat. Lätt och snabbt att göra och väldigt gott.


Grahamsscones
Lite grövre scones som passar utmärkt med smör och ost! Receptet är för 4 personer.
Ingredienser
3 dl mjölk eller filmjölk
80 gram smör
4 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt

Gör så här
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.
Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men sluta när du kan kan forma till en deg. Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors. Nagga kakorna med en gaffel.
Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Servera nygräddade och varma!

Receptet hittade jag här 

Önskar er alla en fin helg och tack för att ni tittar förbi. I tisdags hade jag  rekordmånga besök, riktigt kul!
Imorgon ska jag försöka hinna med ett loppisbesök, hoppas jag hittar något fint!


8 kommentarer:

mammaxtre sa...

Jag känner mig också trött efter denna arbetsvecka. Skönt med helg nu :-)

Tidsmästarinnan sa...

Nämen Ernst!
Då sov jag gott (tillsammans med barnen eftersom jag skulle läsa en liten saga....zzzzzz)
Hm, men Ernst kommer väl igen förhoppningsvis :-)
Nu är jag ganska pigg däremot, kvart i åtta på lördag morgon.
Kram!
Susanne

StrandviksVillan sa...

Mmmm... både ser gott ut och låter gott! Kanske man skulle pröva på att göra såna idag :)
Jag har också varit ovanligt trött på kvällarna efter jobbet denna vecka... kanske för att det blir mörkare och kallare ute? Borde gå ut och pyssla lite i trädgården nu och få frisk luft :)

Skön helg till dig!

Gårdsromantik sa...

Jag tror jag somnade 9 - har aldrig sovit så länge - hoppas Ernst går i repris :-)

Kram Maud

<Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

kaos i ett vitt hus sa...

tack för grattiset! :)
scones -mums! gör vi jätteofta, jag fullkomligt älskar det! en ny grej vi dörjat med på våra grahamsscones är att pensla med mjölk och strö på sesamfrön, linfrön och solrosfrön innan gräddning. smaskens!! :)
kram, ninna

kaos i ett vitt hus sa...

börjat med såklart :D
(sitter på en skumpig buss)
/ninna

Marie - Systrarna sa...

Åh, scones! Har jag inte gjort på länge, bl a pga att vi renoverar köket och inte har haft ngn ugn! Just därför säkert har jag längtat extra mkt efter scones... :-) Men nu har vi faktiskt fått ugnen på plats (men har väldigt mkt annat kvar att göra), så snart så, kan det få bli lyxig söndagsfrukost med scones.
Ha en skön lördagskväll!/Marie

SKOOGSTROLLET sa...

Ha ha, sambon har missat att handla bröd, snus och cigaretter, så nu har jag fått honom till att baka scones. Affären öppnar inte förrän elva här ... Dock gick det inte så bra då han försökte med lika mycket mjöl som mjölk första gången. Vi får se om jag snart får några scones. Lite inledande yoghurt har jag ätit för länge sedan, så jag dör ju inte av hunger direkt. :-)