...och lite trädgård förstås!


onsdag 24 november 2010

Trädgårdsfrågor till trädgårdsintresserade

H
ej alla sköna!
Som jag berättat tidigare så går jag ju en trädgårdsdesign kurs just nu och är inne i fasen att välja växter och blommor. Tanken är att jag ska göra om delar av vår framsida nästa år och nu sitter jag här och velar fram o tillbaka bland alla underbara växter.

De rosor jag tänkt är följande... klätterrosorna Lykkefund (honungsros) och New Dawn.
Rabattrosen Royal Copenhagen och sen ett par buskrosor Nevada och Stanwell Perpetual. Bland allt detta ska jag ha ett par klematis, pioner och marktäckare. Och en blomsterkaprifol... listan är lång och behöver kanske bantas något.
Så nu behöver jag verkligen er hjälp. Vad har ni för erfarenheter av ovannämnda?
Planteringstips, sol - skugga, torrt - fuktigt, avstånd, känsliga för blåst....? Alla tips mottages tacksamt.
Tipsa gärna om bra marktäckare också, som fungerar ihop med rosorna...


Önskar dig en härlig dag och hoppas att du vill bidra med några trädgårdstips för att hjälpa mig... 
Kramis!

5 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Den enda av rosorna som jag har själv är Lykkefund, mitt exemplar är ju inte så stort ännu, men har sett riktigt stora fina exemplar. Det jag är lite besviken på är att doften inte är så stark som utlovat, men den är söt att se på! Min står soligt, som de flesta rosor gillar. Pioner har jag bara goda erfarenheter av..:o) älskar pioner o dem kan man nog inte få för många av...En marktäckare som passar till rosor är ju nävor, finns i alla möjliga färger! Lycka till!

millandante sa...

Jag tror att du är gladast om jag inte lämnar något råd... hehe...

Vilket fynd du gjorde med de svarta ljusstakarna!! Så fint samlingen står där!!
Så kul med notpappret också! Det kanske jag härmar...;)

KRAM

Karin - Mina Rum sa...

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av någon av de ovanstående växterna. Ja, jag har ju förstås en kaprifol som står vid altanen. I full södersol. Den tog några år på sig att komma igång men i somras satte den verkligen fart.
Det jag vet om klematis är att de vill ha skyddat vid fötterna, men det vet du säkert redan.
Vet inte om detta var till någon hjälp egentligen, men lycka till med dina växter.
Kram!

mammaxtre sa...

Jga önskar att kag var så pass duktig att jag kunde ge tips & råd. Tyvärr är jag inte det.

Ha det bäst

Vitt är vackert sa...

Va kul det låter att planera trädgård!! Har tyvärr varken kunskaper eller erfarenheter att komma med. Så jag lysnnar/läser gärna dina kommentarer här :)

Så fina ljusstakar och härligt hyacintmys du gjort.

Kul att du vill vara med i min utlottning!

Kram Ellinor