...och lite trädgård förstås!


måndag 22 augusti 2011

Hemske rabatten....

S
om utlovat kommer här en "före" bild på det jag har kallat h-vetes rabatten/stenpartiet. Jag tar även med ett par aktuella bilder... dock ingen 'efter' bild än då det inte är klart på långa vägar...

Tänk er hård lerjord, mycket sten i alla storlekar och gräs/ogräs som vuxit fast.... På bilden kan man inte ens se att det skulle föreställa ett stenparti från början. Alla växter som var planterade har liksom försvunnit!?
Bilden är tagen i november förra året.
Rabatten närmast i bild är den som avses... :)
Detta har varit mitt dåliga samvete i trädgården alltid (ända sen vi flyttade in för åtta år sen, så nu var det liksom dags att ta tag i eländet).

Och så här ser det ut just nu (eller i alla fall såg ut i lördags). Det som tillkommit sedan dess är en silverarv och att jag satt en kantlist.
Tro det eller ej men både pionen och den lilla runda tujan fanns här även på första bilden.. fast de syntes knappt.
De är de enda jag sparat (förutom de två stora tujorna då förstås).

Alla stenar (utom de största) har jag flyttat undan, sen grävde och rensade jag bort allt gräs/ogräs, fixade i ordning kanten, la markduk under alla stenarna till vänster i bild, satte kantlist längs kanten närmast i bild. Nu ska jag bara försöka bestämma vilka växter jag ska plantera.
Har ni några förslag så tar jag tacksamt emot.
Min tanke är att ha ganska låga växter men gärna med färg. Kanske lite mörklila till det silvriga...? Några nävor kanske? Eller en klematis som kan få klänga längs med stenarna?

Nu förstår ni kanske varför jag är så nöjd :)

11 kommentarer:

Helene sa...

Oj! Vilket jobb du har gjort!! Förstår att du är nöjd för vilken inbjudande framsida! Vilken skillnad.
Ha en skön måndag!
Kramar, Helene

Cajsas Faster sa...

Snyggt! Och vilket tungt jobb, men det gör verkligen skillnad.

Nu ska jag läsa mer hos dej.

Marie

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken skillnad !- Jag älskar före och efter bilder, för man glömmer så fort hur det såg ut förr.
Nävor är både vackra och tåliga. - Vissa sorter blommar ju hela sommaren ! Den gråa Lammörat är vacker tillsammans med andra mer färglada blommor.
Kram / Anneli

Bibbi sa...

Vad fint det kommer att bli!
Älskar mycket sten och blev riktigt avis på dina nya rabatter...
Måste göra ett nytt försök med att övertala maken...
Ha en härlig dag!
Kram Bibbi

mammaxtre sa...

Marie, jag förstår så väl att du är nöjd. Du har gjort ett toppenfint jobb. Så fint det blev.

Ha det gott

Camilla sa...

Så snyggt det blev, verkligen jättefint! Förstår att du/ni är nöjda!

Kram Camilla

Karin - Mina Rum sa...

Vilket jobb du har lagt ned! Det är lätt att förstå om du svurit över denna rabatten. Men vilken skillnad det blir.
Du skulle kanske kunna ha några typer av fetblad, om du nu vill behålla stenpartikänslan.

Kram!

Marina sa...

Vilket jobb och vilken skillnad!
Ser verkligen ut att kunna bli hur bra som helst. En krypande klematis låter fint tycker jag.

Kram!

Tidsmästarinnan sa...

Ååå vad du har jobbat Marie!! Och vad snyggt det blir! Kantlist, vad är det? En sådan där i metall tro?

Jag gillar alunrot, den finns i olika varianter, nästan vinröda blad eller vanliga gröna med små rosa blomstänglar. Stäppsalvia är också en favorit, mörklilablå.
Det kommer att bli toppen vad du än väljer.
Kram till Marie rabattdrottningen!
Susanne

Fru Elin sa...

Oj så fint! Tänk vad lite stenar och lite upprensning kan göra! Superbra jobbat! Hälsn Elin

Fru Elin sa...

Oj så fint! Tänk vad lite stenar och lite upprensning kan göra! Superbra jobbat! Hälsn Elin