...och lite trädgård förstås!


måndag 12 september 2011

Recept på godaste äppelmoset (och nyttig är den med)...

I
dag tänkte jag bjuda er på äppelmos! Ett riktigt gott alternativ utan mycket socker.

Som tur är har vi massor av äpplen i våra träd så det var bara för mig att gå ut och fylla korgen. Detta recept sköter sig nästan själv, det som tog tid var att skala äpplena. För klyftningen använde jag min äppelklyftare (ni vet en sån i plast i en skrikig färg, finns bl a på ICA) Ful men så himla praktisk...
Sen är det bara att koka och under tiden kan man alltid besöka lite trevliga bloggar, vilket jag gjorde.



Äppelmos
ca 10 dl

Ingredienser:
20 äpplen
2 dl vatten
2 msk råsocker
kanelstång (eller mald kanel)

Gör så här:
Skala, rensa bort kärnhus och skär äpplena i klyftor. Lägg klyftorna i en gryta. Tillsätt vatten och koka tills äppelklyftorna är mjuka och mosiga, ca 20 minuter.
Rör om och smaksätt med råsocker.
Skrapa av lite av en kanelstång, lägg den hela kanelstången i moset. Häll upp moset i en burk och förvara kortare tid i kylen eller längre tid i frysen.
Alternativt: Istället för kanelstång, tillsätt ett par kryddmått mald kanel och rör om.

Receptet hittade jag hos Allt om mat (från GI viktkoll)


Jag lovar att den smakar mumma... och nyttig är den ju med.
Jag fick ihop fyra glasburkar med mos, en åkte in i kylen och resten i frysen. Gott att ha till gröten i vinter.

6 kommentarer:

Karin - Mina Rum sa...

Låter ju bra att den är nyttig, men blir den inte syrlig? Det är ju så lite socker i. Det beror kanske på hur söta/syrliga äpplena är.

Ha en fin kväll. Kram!

Hanna sa...

Mums.
Kram
HAnna

Här är gudagott att vara ! sa...

Hos oss är det karln i huset som står för äppelmostillverkningen ! - Mycket beroende på att det är mest han som konsumerar upp den :) ! - Själv är jag storförbrukare av lingonsylt !
Ha det gott !
Kram / Anneli

Lantligt i smultronbacken sa...

Det var ett bra alternativ till vanlig äppelmos med en massa socker i. Jag brukar göra på sötningsmedel till en diabetiker så jag använder även det själv. Visst, det är inte bra men bättre än socker på flera sätt iaf.

Kram Teres

Tidsmästarinnan sa...

Hej! Jag har aldrig provat äppelmos själv. Det kanske är dags i år, det verkar ju otroligt lätt :-)
Tack för tipset vännen!
Varm kram till dig
Susanne

mammaxtre sa...

Vad huslig du är, du har många strängar på din lyra du Marie. Härligt!

Vilken fin bild