...och lite trädgård förstås!


fredag 27 juli 2012

Dajmtårta alá Smultrongården

N
är vi hade gäster för ett tag sen så bakade jag en dajmtårta. Denna måste ni prova alltså, såå god!
Jag bakade den ett par dagar i förväg och grädden blev som chokladmousse. Svårt att bara ta en bit....


Receptet kommer från Smultrongården (ISBN 9789185815715). Mysig bok med många fina recept!
Hojta till om ni vill ha receptet.

Här hemma går jag o väntar på en leverans... något jag ska ha i köket. Vill ha nu... tålamod är inte alltid så lätt.
Hoppas de kommer snart så jag får se om det blir som jag tänkt...

Ha en fin kväll! Här har utlovats åska imorgon...
See ya!

  

UPPDATERING:
Här kommer receptet på begäran, lycka till :)
Receptet är avskrivet från boken, så som Smultrongården gör kakan. Jag fick grädda min kaka mer än 14 minuter, annars hade den runnit ut... men det beror ju helt på vilken ugn man har.


Smultrongårdens Dajmtårta

Ingredienser:
4 ägg
2 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 krm salt
200 gram smör
200 gram smält blockchoklad

Garnering:
2 1/2 dl mellangrädde
1 1/2 msk florsocker
1 1/2 msk kakao
2 dubbeldajm, krossade

Gör så här:
Ägg och socker vispas länge till vitt skum.
Smält smör och blockchoklad, låt svalna.
Blanda mjöl och salt i äggblandningen. Tillsätt smör och chokladblandningen.
Smöra och bröa en springform.
Grädda 14 minuter i 175°.
Du måste prova dig fram! Jag gör hellre kakan en dag innan och gräddar inte längre än 14 minuter. Jag vill att det skall vara en riktig "kladd" kaka. Använder du lite mer mjöl och lite varmare ugn, kan du servera kakan efter någon timme.
Vispa grädden och ha i allt till fyllningen. Bred över kall kaka. Garnera efter årstid.

Förvaras med fördel i kylskåp några dagar. Grädden blir då mer "mousse" lik.

5 kommentarer:

susanne´s smulor sa...

Ååå, vilken smarrig tårta! Jag vill gärna ha receptet då det nalkas kalas här hos oss..

Sofi sa...

Hihi!
Jag vet att den är helt ljuvlig! Har nämligen ätit den många gånger på Smultrongården:)
Igår när vi var hos mamma o pappa så hade mamma gjort kyckling i marinad, ädelostpaj, grekisk potatissallad, vattenmelonsallad och slutligen sommar i ett glas:) Allt från Smultris boken:) Så fantastiskt gott!:)
Nu ska jag fortsätta kika runt här hos dig!
Kram Sofi

Rosor och ruiner sa...

mmm den såg smarrig ut, lägg gärna ut receptet här om du har lust!
Vad fin din skänk blev, verkligen skilllnad!

Rosor och ruiner sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fröken Tindra sa...

Den tårtan både ser och låter smarrig! Och boken skall jag nog ta mig en kik på.
Åskade lite här idag och regnade en hel del.
Kram!