...och lite trädgård förstås!


torsdag 9 augusti 2012

Kärleksört - Orpine

Idag plockades några kvistar kärleksört in. Jag brukar ta in några stjälkar och sätta i vatten, efter några veckor har de fått finfina rötter och då kan de planteras. Lätt att föröka med andra ord.

Man kan börja ana deras vackra rosa färg... inom kort kommer alla små blommor ha slagit ut. De blommor jag plockat in kommer inte slå ut men visst är de fina som de är nu med. De står sig så här länge länge... ibland har jag sparat hela vintern, rötterna blir hur stora som helst då.


Jag har en bukett i köket med några kvistar i samma vas, de ska jag plantera ut vilken dag som helst. De jag plockade idag får bo i varsin liten glasflaska till det är dags för utplantering.

  
När jag inte hade trädgård var detta det jag nog längtade mest efter... att ta en liten trädgårdsrunda och plocka små buketter. Så underbart mysigt! Och kameran följer ju oftast med också.

Allt gott!
- Marie -

7 kommentarer:

Designe sa...

Jättefint och så snygga foton! Jag brukar oxå rota dom...är ju perfekt att föröka dom så!:)

Anna Nilsson sa...

Jag plockade också in ett gäng igår. Här har de börjat få färg just nu.

På hösten brukar jag plocka en bukett som får stå utan vatten och den håller sig hur länge som helst då den torkat! På så vis har man en fin bukett även på vintern.

Hanna sa...

de är jätte fina och precis som du skriver detta med rötterna.
Kram
Hanna

Laila sa...

Avskydde dom när jag gick i skolan. Dom fanns precis i varenda betongomringade rabatt runt hela skolan!

Efter några år flyttade mina föräldrar så att dom fick en liten täppa. Efter mycket om och men så satte jag mig för att titta på kärleksörten ordentligt. Den var ju faktiskt riktigt vacker med sina blommor. :-)

När jag blir "stor" och får en egen täppa vill jag nog också ha en. ;-)

Marina sa...

Så söta de ser ut, kärleksörterna, i små vaser.

Kram

Mamma Mia sa...

Hallojsan
Jag har en hatkärlek till dessa underbaringar. Här i vårt nya hus så finns det insprängt i bergen runt om på tomten. Tomten är liksom en skogstomt. I radhuset hade jag en JÄTTE stor som tog över hela rabatten.
Jag får "hålla" mig för att inte klippa bort dem. Men jag plockar in murgröna "högt och lågt" för dem älskar jag verkligen. Må så gott
Kamis Mamma Mia

Gabriella sa...

Åh så vackert! Och vilka härliga bilder!