...och lite trädgård förstås!


torsdag 3 januari 2013

Chokladfondant med hallonspegel

På nyårsafton så gjorde jag min första chokladfondant.
Inte så svårt att svänga ihop (faktiskt superlätt) men att få rätt tillagningstid i ugnen var svårare.
Den första jag stjälpte upp, den flöt ut bokstavligen. Då kan det hända att det kom något dumt ord ur min mun....
Så nummer två stoppade jag tillbaka in i ugnen igen och gav den några minuter till.

Jättegott och definitivt något jag kommer göra igen.
Receptet hittar ni här under om ni vill prova. Lycka till!



Receptet är från Pernillas Jul. Tiden i receptet är 8-12 minuter men jag har en gammal ugn och fick ha den inne i ca 14 minuter och det var nog ändå någon minut för kort.

Chokladfondant med hallonspegel 
Antal portioner: 4

Ingredienser
100 gram smör
150 gram god mörk choklad
2 ägg
2 äggulor
1/2 dl strösocker
2 msk vetemjöl smör + strösocker till formarna

Vid servering
florsocker
hallon, röda vinbär, jordgubbar eller vad man nu har hemma
ev lättvispad grädde

Hallonspegel
100 gram hallon
1 msk socker
1 msk vatten

Gör så här
Smält smöret i en kastrull och ta den från värmen. Bryt chokladen i bitar och låt dem smälta i smöret. Vispa ihop ägg, äggulor och socker i en bunke. Vispa även i mjölet och blanda sedan ner choklad- och smörblandningen. Rör tills det blir en slät och blank kräm.
Smöra fyra ugnsfasta portionsformar av cremé brulé typ. Sockra dem i stället för att mjöla så blir ytan blank och fin.
Fördela smeten i formarna. Fram till hit kan du förbereda.

Sätt ugnen på 225° och sätt in formarna i ugnen. Nu gäller det att passa noga - de ska vara mjuka i mitten så att den goda chokladkrämen rinner ut när man sätter gaffeln i den men inte vara så lös att den tappar formen.
Tiden i ugnen kan variera mellan 8-12 minuter beroende på ugnen och formarnas storlek. Ta ut och provstick i dem några gånger om du är osäker. De är färdiga när de börjar höja sig en aning på mitten. Låt fondanterna stå några minuter och stjälp sedan upp dem på desserttallrikar.
Garnera med florsocker och röda bär. Droppa ut en hallonspegel lite snyggt och servera genast, eventuellt med lättvispad grädde.

Hallonspegel
Koka upp hallon, socker och vatten i en kastrull. Mosa hallonen med en visp. Låt hallonsåsen koka några minuter så att den blir lite simmig. Sila bort kärnorna. Låt svalna och ställ i kylen tills det är dags för servering.

4 kommentarer:

::fina:: sa...

Åh jisses vad gott det ser ut! Jag vill så jättegärna testa att göra chokladfondant! Men förstått att det är svårt. Mmmm!

Karin - Mina Rum sa...

God och glad fortsättning på dig!

Chokladfondant är en av mina favoritefterrätter. Love it! Har inte vågat ge mig på det själv ännu. Leila visade en variant som inte verkar så svår. Får testa någon gång.
Kram!

Marina sa...

Har inte gjort någon gång och inte heller ätit faktiskt men jag älskar choklad så jag bara måste prova.

Kram

Jenny sa...

Men vad gott det ser ut! Jag har aldrig testat, och minns inte att jag ätit chokladfondant heller. Men jag har sett många recept och blivit lockad, kanske slår till någon dag.

Kram,
Jenny