...och lite trädgård förstås!


tisdag 14 maj 2013

Rabarbertest, pionstöd och ny header

N
u äntligen har rabarbern satt fart.
Jag gjorde ett litet test i år. Har ju läst att sätter man en mörk hink över rabarbern så kan man skörda tidigare.


Av min högst (o)vetenskapliga test kommer här mitt resultat.
Rabarberplantan till vänster - har haft hink över sig några veckor
Rabarberplantan till höger - har varit utan....


Och lite närbild....
Vänster med hink, och höger utan hink.
Stjälkarna blir längre, dock blir bladen betydligt mindre.


Jag kommer nog fortsättningsvis låta mina rabarber vara som de är, dvs ingen hink :)

***

Jag har ju också grävt lite på vår framsida. Brevlåderabatten har blivit större och lite mer svängd. Själva halvmånen som sticker ut är ny och där har jag grävt ner vårens alla inomhuslökar så som pärlhyacinter och krokus.
Sen har också en luktpion funnit sin plats här tillsammans med ett litet för högt pionstöd. Vi har mängder med sten i marken så jag fick inte ner pinnarna längre, så jag ska ta lite hjälp för att kapa av dem en liten bit. Annars finns någon risken att pionen inte når upp.



Imorgon är jag ledig och drar lite söderut till Ullared. Följ mig gärna på Instagram (@hemochharmoni) då, ska försöka fota lite under dagen och lägga ut.

Hej så länge!

8 kommentarer:

Huset bakom lindarna sa...

Jättefin ny header! Jag har också testat med hink över rabarbern, men kom också fram till att det inte gör så stor skillnad. Det ser så fint ut i rabatterna med fin mörk "go" jord. Fint stöd till pionen.
Kram/Finas mammis

Malin - I min trädgård sa...

Hmm... men är det inte stjälkarna man vill åt då?

Rabatten ser fin ut tycker jag! Drömmer om pioner, men kommer mig aldrig riktigt för att köpa någon... önskar mig en lite mer limefärgad variant, och det hör ju inte till vanligheten tyvärr.

Ha en kul tripp till Ullared! Har aldrig varit där, men är bra sugen :-).

Kram Malin

Hanna sa...

mina rabarber har inte alls hunnit bli så stora ännu.
Ha en fin kväll.
Kram
Hanna

Marina sa...

Så gott det ser ut med rabarbern. Jag brukar inte ha något över mina. De får bli klara i naturlig fart.

Kram

::fina:: sa...

Så himla vacker ny header du gjort! Åh vad roligt med allt trädgårdspyssel, om du visste vad jag blir sugen på att ha en trädgård när jag ser dina bilder. Inte för att jag har så värst mycket gröna fingrar eller kunskap men intresset har i alla fall blivit större med åren! Och maken vill ju ha ett trädgårdsland, han är ju den son står för mat- och odlingsintresset i den här familjen! Kul att jag kan hjälpa dig att hålla igång bloggen - den är ju en av mina "gamla" favoriter, det vet du ju :-) kram!

LissenTo sa...

Vad roligt att göra rabarberexperiment och att du visar resultatet.

Vacker ny header.

Hoppas du hittar fynd i Ullared

Ha en fin vecka. // Lissen

Lantligt i smultronbacken sa...

Så fint pionstöd. vi måste göra några vi med, ska be maken snällt:)

Kram Teres

VisaLiza sa...

Verkligen fin ny header! Visst är det skönt att trädgårdssäsongen är igång. Funderade på att testa det där med hink över rabarberna men det blev aldrig av. Verkar ju inte ha gjort någon direkt skillnad! Liza